FESTIWAL LUDZKA MOZAIKA

Goleniów, Polska 24.08. – 02.09.2018

 

XIX Goleniowskie Spotkania Teatralne BRAMAT

Finał projektu europejskiego CARAVAN NEXT

IX Festiwal Młodości Teatralnej ŁAKNIENIA

STREFA KONTAKTU

MUSIC

 

          Festiwale i projekty artystyczne, które jako Teatr Brama organizujemy w Goleniowie to już 20 lat tradycji! W tym roku połączyliśmy siły i energię, aby pod koniec lata spotkać się z Wami na Festiwalu LUDZKA MOZAIKA. Zapraszamy do udziału w artystycznym święcie miasta, które w 2018 roku będziemy obchodzić przez 10 dni! Razem z nami świętować będą goście z całego świata. Goleniów odwiedzą artyści  z Polski, Niemiec, Stanów Zjednoczonych, Australii, Zimbabwe, Belgii, Malezji, Francji, Finlandii, Danii, Włoch, Serbii, Bośni, Ukrainy, Grecji, Palestyny, Egiptu, Hiszpanii, Holandii, Iranu, Nepalu, Chin, Indii, Korsyki i Słowenii.

          Festiwal to pięć elementów – obszarów działania artystycznego i społecznego, które zostały stworzone w oparciu o wartości Bramy. Element pierwszy: XIX Goleniowskie Spotkania Teatralne BRAMAT, impreza doskonale znana miłośnikom kultury w Polsce, prezentująca wyselekcjonowane spektakle teatralne z całego świata. To ponad 20 spektakli na scenach naszego Teatru, Domu Kultury i na nieoczywistych tymczasowych scenach w mieście. Element drugi: Finał CARAVAN NEXT, trzyletniego projektu europejskiego, który zakładał wykorzystanie sztuki i teatru do aktywizacji i umacniania społeczności lokalnych oraz budowania relacji między ich członkami. W ramach tego elementu zaprezentujemy wydarzenia przygotowane przez europejskich artystów we współpracy z mieszkańcami Goleniowa. Z artystami sieci Caravan Next pracowali m.in. ZPiTZG Ina, Uniwersytet Trzeciego Wieku, Ośrodek Terapii Uzależnień MONAR Babigoszcz, Zakład Karny, goleniowskie szkoły podstawowe oraz liczne stowarzyszenia i goleniowianie. Wszystkie wydarzenia odbędą się w przestrzenii naszego miasta i zaistnieją tylko ten jeden raz! Element trzeci: IX Festiwal Młodości Teatralnej ŁAKNIENIA, czyli kolejna edycja przeglądu teatralnego w formie konkursu dla początkujących twórców niezależnej polskiej sceny teatralnej. To 12 spektakli będących głosem młodego pokolenia, dyskusje z publicznością i jury festiwalu, spotkania warsztatowe oraz wspólna praca młodych uczestników nad koncertem finałowym Łaknień. Element czwarty: STREFA KONTAKTU, czyli najświeższy pomysł Bramy na interakcje z Wami! Strefa to 8 dni i 8 tematów społecznych: komunikacja, rodzina, środowisko naturalne, zdrowy tryb życia, IT, miłość, migracja na świecie i patriotyzm. W ramach tego elementu zapraszamy na poranne spotkania, dyskusje i otwarte warsztaty. Element piąty: MUSIC, czyli muzyka i śpiew – najstarszy i sprawdzony pomysł Bramy na dotarcie do Waszych serc! To koncerty i wydarzenia muzyczne na scenach w Teatrze Letnim, na parkingu przy Zielonej Drodze, w kościołach, na Plantach, przy fontannie i na ulicach Goleniowa. To wspólne tańce i zabawa, ponad kulturami i językami. Wydarzenia, które zbliżają ludzi do siebie.

          Ponadto nasz Festiwal to także warsztaty, happeningi, budowanie sieci współpracy i przede wszystkim Spotkanie. Naszym celem na lata jest rozwijanie w otaczającej nas społeczności lokalnej bogatego życia kulturalnego i tradycji festiwalowej. Już dziś Goleniów jest interesującym ośrodkiem artystycznym na kulturalnej mapie Europy. Dołącz do aktywnej i ciekawej kolorów świata społeczności skupionej wokół Teatru Brama – zapraszamy na Festiwal! Zostań częścią LUDZKIEJ MOZAIKI!


Festiwal został dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Współfinansowanie ze środków Gminy Goleniów oraz Województwa Zachodniopomorskiego.

Projekt "Caravan Next" jest współfinansowany przez Unię Europejską.

 


Ściągnij pełen program festiwalu:

Download
Pełen program Ludzkiej Mozaiki
Kopia 2. in PL.pdf
Adobe Acrobat Document 301.4 KB

Dowiedz się więcej o konferencjach Caravan Next w Polsce i Australii:

Konferencja Caravan Next
w Szczecinie


14 sierpnia 2018 roku w Szczecinie odbyła się konferencja Caravn Next  “Budowanie i wzmacnianie społeczności lokalnej przez sztukę”. Zachęcamy do zapoznania się z podsumowaniem konferencji.

 

Ta konferencja to jedna z 10 międzynarodowych konferencji przeprowadzanych w ramach europejskiego projektu Social Community Theatre Caravan Next, który jest współfinansowany przez Program Kreatywna Europa. Konferencje mają za zadanie dzielenie się inspiracjami, narzędziami i wiedzą na temat teatru zaangażowanego społecznie zdobytymi podczas 30 wydarzeń Caravan Next.

 

Więcej informacji na stronie Caravan Next.

Materiały ze spotkania prasowego i konferencji:

Download
Podsumowanie konferencji Caravan Next(1)
Adobe Acrobat Document 626.4 KB
Download
Pressbook - Festiwal LUDZKA MOZAIKA 2018
Adobe Acrobat Document 3.7 MB
Download
Skrypt ze spotkania prasowego.pdf
Adobe Acrobat Document 93.8 KB

KONFERENCJA CARAVAN NEXT

SZTUKA NA PERYFERIACH SPOŁECZNOŚCI

Konferencja Caravan Next - Sztuka na Peryferiach Społeczności ma na celu wymianę doświadczeń i stworzenie dialogu z lokalnymi artystami i innymi zainteresowanymi tematem nad oddziaływaniem włączania społeczności będących "na peryferiach" działalności kulturalnych i w jaki sposób takie działalności mogą odbić się na życiu w miejscach innych niż bogate centra miast, poprzez mobilizację mieszkańców w miejscach tradycyjnie wyłączonych z działalności artystycznych głównego nurtu do tworzenia własnych akcji artystycznych bazowanych na ich wartościach i definicjach kultury. Stowarzyszenie Edukacyjno - Społeczno - Kulturalne TEATR BRAMA (Polska) zaprezentuje swoją metodę pracy, której używa by osiągnąć zaangażowanie mieszkańców i organizacji w projektach artystycznych i opowie o swoich doświadczeniach w pracy przy europejskim projekcie Caravan Next, zarówno przy pracy nad wydarzeniami ze swoimi rodakami, jak i podcas wydarzeń w całej Europie. Caravan Next to duży europejski projekt kolaboracyjny oparty na metodologii Social Community Theatre, który łączy profesjonalnych artystów z mieszkańcami miast w sieci 13 partnerów (organizacji teatralnych i kulturalnych) z 11 krajów Europy. Caravan Next jest dofinansowywany przez Unię Europejską z programu Kreatywna Europa i w czasie od września 2015 do lutego 2019 stworzy ponad 30 wydarzeń w 21 krajach.

 

Ta konferencja to jedna z dziesięciu międzynarodowych konferencji w ramach Caravan Next. Jest ona wynikiem kolaboracji Stowarzyszenie Edukacyjno Społeczno Kulturalnego TEATR BRAMA (Polska) oraz Lieder Theatre (Australia). Oba teatry znajdują się w małych miastach i mają podobne doświadczenia, mimo pracy na różnych kontynentach. To sprawiło, że festiwal PERIPHERY, organizowany przez Lieder Theatre, jest idealnym miejscem dla konferencji. 10 konferencji ma za zadanie rozpowszechniać inspiracje, narzędzia oraz wiedzę o SCT wykorzystując doświadczenia z Caravan Next.

 

Konferencje Caravan Next w 2018:
Kwiecień: Bruksela, Belgia, Nordisk Teaterlaboratorium – Odin Teatret.

Maj: Sewilla, Hiszpania, Atalaya/TNT.

Czerwiec: Szczecin, Polska, Teatr Brama.

Wrzesień: Haga, Holandia, ZID Theatre.

Październik: Turyn, Włochy, UNITO/SCT Center; Taoyuan, Tajwan, Nordisk Teaterlaboratorium - Odin Teatret; Sydney, Australia, Teatr Brama; Erywań, Armenia, Atalaya/TNT.

Listopad: Maroko, ZID Theater; Nowy Jork i Bethlehem, USA, UNITO/SCT Center.

Więcej informacji na www.caravanext.eu

 Konferencja Caravan Next - Sztuka na Peryferiach Społeczności

Data: 20/21 października 2018

Czas: 9.30-16.00 oraz 14.00-18.00

Miejsce: Lieder Theatre

Adres: Goldsmith Street

Miasto: Goulburn NSW 2580

 

Organizator: Lieder Theatre

Kontakt: (02) 4821 5066/ liedertheatre@gmail.com

 

Program Konferencji

 

Saturday 20th October

9:30-10:00 Rejestracja

10:00 – 10:30 Oficjalne Otwarcie Konferencji (Evol McLeod i Alfie Walker)

10:30 – 11:00 Mowa inauguracyjna oraz Q&A - Daniel Jacewicz

12:00 – 1:00 Przerwa obiadowa

13:00 – 14:00 Panel dyskusyjny – "Social Community Theatre" - Daniel Jacewicz, Chrisjohn Hancock, Rauny Worm oraz Ben Davidson

14:00 – 16:00 Warsztaty prowadzone przez Daniela Jacewicza (Teatr Brama)

 

Sunday 21st October

14:00 – 16:00 Warsztaty prowadzone przez Daniela Jacewicza (Teatr Brama)

18:00 Mowa zamykająca - Chrisjohn Hancock (Lieder Theatre)


CARAVAN NEXT CONFERENCE

KONFERENCJA CARAVAN NEXT

Zmieniając Strój: pieśni, teatry

oraz transformacje społeczne

 

Zmieniając Strój: pieśni, teatry oraz transformacje społeczne
jest konferencją, warsztatem oraz barterem, który koncentruje się na pieśniach, które śpiewamy: społebcnym i kulturalnym tonie naszego życia oraz roli teatru wzmacniającego głos zmian.

 

Projekt jest kolaboracją między projektem Caravan Next, siecią europejskich teatrów społecznych, reprezentowaną przez Teatr Brama (Polska), który używa archaicznych pieśni w projektach społecznych, oraz Alice Williams, która pracuje pomiędzy praktyką teatralną, projektami zaangażowanymi społecznie oraz teorią, wspartą przez Milk Crate Theatre Company oraz Shopfront Arts Co-op. Projekt został stworzony przez Nordisk Teaterlaboratorium (Dania), część historycznego laboratorium teatralnego Odin Teatret, by kolaborować ze społecznie zaangażowanymi grupami teatralnymi, artystami i społecznościami.

 

Konferencja: pieśni to platforma do wymian między różnymi głosami: liderzy kulturalni otwierający przestrzenie do kreatywnej ekspresji, pieśni Teatru Brama, doświadczenia artystów i teoretyków w transformacjach poprzez ich pracę, badania projektów teatralnych zaangażowanych społecznie i ich wyniki, dialogi z uczestnikami i członkami społeczności. Jest to forum do wymiany wiedzy, rozmów o podejściach organizacyjnych, anegdot, pieśni oraz budowy związków do tworzenia rezonujących, zaangażowanych społecznie projektów teatralnych.

 

Warsztat: teatry jest możliwością dla lokalnych artystów i uczestników ze społeczności by zbudować umiejętności sceniczne poprzez głos oraz narzędzia pracy teatru zaangażowanego społecznie. Pierwsza sesja zostanie poprowadzona przez Teatr Brama poprzez użycie archaicznych pieśni jako metody łączenia, drugą poprowadzi Anna Stigsgaard z Nordisk Teaterlaboratorium, gdzie bdzie pracować nad stworzeniem wspólnej pieśni z uczestnikami w przygotowaniu na Barter.

 

Barter: transfrmacje społeczne, przez tydzień przed konferencją Anna Stigsgaard z Nordisk Teaterlaboratorium oraz Teatr Brama będa pracwali z różnymi grupami artystów i członków społeczności by stworzyć Barter: montaż, gdzie teatr staje się formą wymiany między sztuką i życiem codziennym, odkrywającym nowe aspekty pieśni w trakcie ich wykonywania.

 

Caravan Next Ta konferencja to jedna z dziesięciu międzynarodowych konferencji w ramach projektu Caravan Next i jest kolaboracją między Teatrem Brama (Polska) oraz Alice Williams (Australia). 10 konferencji ma za zadanie rozpowszechniać inspiracje, narzędzia oraz wiedzę o SCT wykorzystując doświadczenia z Caravan Next.

 

Zmieniając Strój: pieśni, teatry oraz transformacje społeczne

program konferencji (29 października)

 

 

 

9:00 – 9:30     Przyjazd

9:30 – 9:45     Powitanie w Kraju

9:45 – 10:00   Introdukcja do konferencji

10:00 – 11:00 Tworząc kulturę: Artyści, Społeczność i Wspólne Projekty - Refleksje nad Caravan Next - Daniel Jacewicz

                        Naturalny Porządek: eksploracja warunków zmian - Margot Politis, Milk Crate Theatre

11:15 – 12:45 Odwracanie stawek - Fiona Winning (TBC), Jess Cook, 107 Projects, Jenny Crissey, Teatr Brama

1:30 – 3:00     Formy transformacji - Laleen Jayamanne, Alice Williams, Martin Edmond

3:15 – 4:45     Badania projektów teatralnych zaanagażowanych społecznie: Natalie Rose, Shopfront  Arts Co – op, Felicity Nicol, Spark Youth Theatre, Anna Stigsgaard, Nordisk Teaterlaboratorium

5:00 – 5:30     Sesja zamykająca zakończona obiadem i drinkami w Hotelu Tudor


program warsztatów (30 października)

 

9:00 – 9:30     Przyjazd

9:30 – 12:30   Teatr Brama - głos, aktorstwo, ekspresja

1:00 – 4:00     Anna Stigsgaard, Nordisk Teaterlaboratorium - przygotowanie Barteru

 

Warsztaty Bramy

Metody pracy są bazowane na kilku latach doświadczeń w pracy z aktorami i grupami ze społeczności. Nasza praca nakłania ludzi do poszukiwania szczerej i autentycznej ekspresji poprzez sztukę, używając aktorstwa fizycznego i dramatycznego, rytku oraz muzyki/śpiewu. Uczymy, że najciekawsze na scenie są nasze własne odczucia - wzmacniamy teatralną duszę, obecność oraz budujemy relacje między aktorami. Poprzez nasze intensywne metody, zaletą naszych warsztatów jest głębokie zainteresowanie warsztatowiczów procesem zmian wewnątrz grupy. Warsztaty aktywują i otwierają grupę, gdyż jej integracja jest kluczowa do tworzenia. Celem jest zbudowanie zaufania, emocjonalne wypowiedzi oraz ekspresja ciała poprzez ruch, ćwiczenia głosowe i improwizacyjne. Nasze warsztaty budują środowisko do pracy kreatywnej dla wszystkich uczestników. Warsztaty obejmują: trening teatralny, pracę wokalną, używanie starych pieśni ludowych, pracę z językiem, dykcja i enuncjacją, ćwiczenia zwiększające świadomość ciała na scenie, pracę sceniczną, podstawowe zadania teatralne, konstrukcję sceny i scenerii, ćwiczenia impulsowe oraz reakcje na proces aktorski, przygotowanie spektaklu ze wszystkimi uczestnikami warsztatów. Ludzie w każdym wieku i z każdej grupy społecznej mogą wziąć udział w warsztatach. Nie wymagane jest doświadczenie aktorskie. Uczestników zachęcamy do przynoszenia własnego materiału, nie jest on jednak wymagany. Warsztaty zakończą się pokazem pracy/barterem.

 

Anna Stigsgaard Nordisk Teaterlaboratorium Workshop

 

W drugiej części dnia warsztatowego będziemy eksplorować koncept barteru teatralnego w przygotowaniu do wieczornego wydarzenia. Na tą część warsztatów, każdy uczestnik powinien zaprezentować coś, co potrafi robić. Może to być akrobatyka, jazda na deskorolce, śpiew, gra na instrumencie, recytacja wiersza bądź monologu, sianie bądź sadzenie drzew, składanie serwetki lub gazety, otwieranie butelek nożem... Będziemy eksplorować w jaki sposób każda czynność, zrobiona bardzo precyzyjnie, ma w sobie pewną muzyczność i potencjał, by stać się częścią utworu oraz jak niektóre akcje moga być powielone przez innych uczestników. W wieczornym koncercie połączymy różne wkłady uczestników i artystów do stworzenia nowej, wspólnej "melodii".

 

Barter

wtorek, 30 października, 19:00

 

Konkluzją konferencji będzie ten publiczny występ, który zaprezentuje rezultaty warsztatów obok interakcji z lokalnymi artystami i członkami społeczności.

 

Barter: Teatr jako przestrzeń wspólna

Barter, w kontekście teatralnym, to termin ukuty przez Odin Teatret w latach 70-tych podczas rezydencji na południu Włoch, gdzie poproszono mieszkańców o zapłatę za spektakle w formie pieśni, tańców, wierszy lub jedzenia, zamiast pieniędzy. Jest to akt zmiany teatru w część wymiany ludzkiej i kulturalnej. Koncept ewoluował przez ostatnie 40 lat na różne sposoby, jednakże rdzeń pozostaje ten sam: teatr jako miejsce do prezentacji, co potrafimy, co pozwala przestać skupiać się na tym, kim jesteśmy i różnych markerach osobowości. Co potrafimy może być połączone: klub motocyklowy "gra" na silnikach dla tancerzy polki, lokalny klub rowerowy używa dynamo w rowerach by tworzyć scenografię, halftujące kobiety tworzą 300 metrów koronki dla widowni przechodzącej przez sąsiedztwo, klub karate może uprawiać kata do rytmu opery, odkrywając nowe strony obu części składowych. Barter przenika wnętrze i zewnętrze przestrzeni teatralnej i włącza wszystkich w robienie.

CARAVAN NEXT CONFERENCE

Changing The Tune: songs, theatres and social transformations

Changing the Tune: songs, theatres and social transformations is a conference, workshop and barter that considers the songs we sing: the social and cultural tone of our everyday lives and the role of theatre amplifying voices of change.

 

The project is a collaboration between the Caravan Next Project, a network of European social community theatres, represented by Teatr Brama (Poland) who use archaic songs in community projects, and Alice Williams who works between theatre practice, socially engaged projects and theory, supported by Milk Crate Theatre Company and Shopfront Arts Co – op. The project has invited founding partners of Caravan Next Project Nordisk Teaterlaboratorium (Denmark), part of historic theatre laboratory Odin Teatret to collaborate with local socially engaged theatre companies, artists and communities.

 

The conference: songs presents a platform for exchange between diverse voices: cultural leaders opening spaces for creative expression, songs from Teatr Brama, artists' and theorists' experiences of transformation through their work, case studies of socially engaged theatre projects and their effects, dialogues with participants and community members. It is a forum for exchanging knowledge, organisational approaches, anecdotes,  songs, and building relationships to create resonant socially engaged theatre projects.

 

The workshop: theatres is an opportunity for local artists and participating community members to develop theatrical skills through voice performance and tools for socially engaged theatre. The first session is led by Teatr Brama using archaic songs as a means of connection, the second with Anna Stigsgaard from Nordisk Teaterlaboratorium working with participants' own fragments to create a common song in preparation for the Barter.

 

The Barter: social transformations during the week before the conference Anna Stigsgaard from the Nordisk Teaterlaboratorium and Teatr Brama will work with diverse groups of artists and community members to create a Barter: a montage where theatre becomes a form of exchange between of art and everyday life, revealing new aspects of the songs we sing.

 

Caravan Next This conference is one out of 10 international conferences in the frame of the Project Caravan Next and is a collaboration between Teatr Brama (Poland) and Alice Williams (Australia). The 10 conferences aim on spreading inspiration, tools and knowledge about social community theatre based on the experiences of Caravan Next.


Changing The Tune: songs, theatres and social transformations

conference program 29th October



9:00 – 9:30     Arrival

9:30 – 9:45     Welcome to Country

9:45 – 10:00   Introduction to conference: Changing the Tune, songs, theatres and social transformations

10:00 – 11:00 Creating Culture: Artists, Community and Common  Projects – Reflections on Caravan Next Daniel Jacewicz

 Natural Order: exploring the conditions of change Margot Politis, Milk Crate  Theatre

11:15 – 12:45  Turning the Tables Fiona Winning (TBC), Jess Cook, 107 Projects, Jenny Crissey, Teatr Brama

1:30 – 3:00  Forms of transformation Laleen Jayamanne, Alice Williams, Martin  Edmond

3:15 – 4:45  Case studies of socially engaged theatre projects: Natalie Rose, Shopfront  Arts Co – op, Felicity Nicol, Spark Youth Theatre, Anna Stigsgaard, Nordisk Teaterlaboratorium

5:00 – 5:30  Closing session followed by dinner and drinks at the Tudor Hotel


workshop program 30th October

 

9:00 – 9:30 Arrival

9:30 – 12:30 Teatr Brama voice, acting and expression

1:00 – 4:00 Anna Stigsgaard, Nordisk Teaterlaboratorium preparation of the Barter

 

Brama workshops

Methods of work are based on several years of experience of working with actors and community groups. Our work encourages individuals to search for sincere and authentic expression in art, utilizing physical and dramatic acting, rhythm and music/singing. We teach what we feel is most interesting to see on stage - encouraging theatrical spirit, consciousness and developing relationship to fellow actors. Due to our intensive methods, the advantage of our workshops is that our participants become highly involved in a transformative process. Workshops activate and open the group as integration is essential. The purpose is building trust, emotional statements and body expression through movement, voice and improvisation exercises. Our workshops nurture a creative working environment for all participants. Workshops include: theatrical training, vocal work, utilizing old folk songs, work with language, diction and enunciation, exercises to make participants conscious of their body on stage, stage work, elementary theatrical tasks, stage and scenery construction, impulse exercises and reactions to the acting process, performance preparation including all participants of the workshop. People of all ages and from all backgrounds are encouraged to attend. Previous performance experience is not necessary. Workshop attendees are encouraged to bring their own material to share (however it is not required). The workshop will end in a show of work/barter.

 

Anna Stigsgaard Nordisk Teaterlaboratorium Workshop

 

In the second half of the workshop day, we will explore the concept of theatrical barter in preparing for the evening event. For this part of the workshop, each participant should bring something he or she can do. It can be acrobatics, skateboarding, singing, playing an instrument, reciting a poem or a monologue; sowing a seed or planting a tree; folding a napkin or a newspaper; opening a bottle with a knife... We will explore how, done in a precise way, each action has musicality and a potential to become part of a musical score, and how some actions can be multiplied by the other participants of the workshop. In the evening concert, we will weave together the input of different artists and community members to create a new, common “tune”.

 

Barter

 

Tuesday 30th October 7 pm

 

Concluding the conference program this public performance event will present the results of the workshop alongside interactions from local artists and community groups.

 

Barter: Theatre as a common space

Barter”, in a theatrical context, is a concept developed by Odin Teatret in the 1970’s during a residency in the south of Italy, when they asked local communities to respond to their performances with songs, dances, poems or food - instead of by paying money. The act of making theatre became part of a human and cultural exchange. This concept has evolved in the past forty years in various ways, but the core remains the same: theatre as a common ground to present with what we can do, letting us focus less on who we are and our various identity markers. What we can do can be woven together: a motorcycle club revving their engines can create a rhythm for polka dancers; a local bicycle club circling with dynamo lights on can be a scenography; women embroidering in a square can create 300 metres of lace for the audience to follow through a neighbourhood; a karate club can perform their kata to the soft rhythm of an opera singer, revealing new sides of both elements. The barter weaves in and out of the theatrical space but includes us all in the common space of doing.