Przekleństwo

 

„Przekleństwo" to monodram na podstawie tekstów Tomasza Manna, Henryka Gąsiorowskiego i Juliusza Słowackiego, który dotyka problemu wyboru i wynikających z niego, naznaczonych ambiwalencją, wewnętrznych zmagań. „Budzi się we mnie obok zadowolenia i zaufania coś innego, jakieś nikłe uczucie lęku i niepokoju, cicha świadomość buntu i oporu z mej strony przeciwko jakiejś zagrażającej mocy; lekko przygnębiająca myśl, że położenie moje, które dotąd było zawsze tylko tymczasowym, teraz uważać trzeba po raz pierwszy za definitywne i nieodmienne. Nie przeczę, że takie i podobne wrażenia powtarzały się od czasu do czasu. Ale czy można w ogóle uniknąć poobiednich godzin, gdy człowiek wpatruję się w rosnący zmierzch i może w powolny deszcz i staję się ofiarą posępnych przywidzeń.”

 

Scenariusz i reżyseria Daniel Jacewicz

Wykonanie Marek Kościółek

 

Klątwa człowieka myślącego Ania Biały, Renata Narożyńska


„Możliwość wyboru daje człowiekowi nadzieję. Pozwala marzyć i spełniać marzenia. Ale gdy wyboru nie ma? Gdy jest tylko życie, z którym nie można nic zrobić? Wtedy pojawia się dylemat – czy myśleć i cierpieć, czy płynąć z nurtem; czy być błaznem, czy bohaterem? Klątwa, która nie daje wytchnienia, której nie można odczynić, od której nie ma ucieczki. Czy człowiek myślący świadomie pozbawi się możliwości wyboru? Nie, on będzie szukał, choć nie wie czego; ufał, choć nie wie komu; bał się, choć strach ten nie będzie miał konkretnej przyczyny. Bohater „Przekleństwa” zauważa swoje zniewolenie, nie chce jednak być marionetką. Ale czy potrafi się wyzwolić? Jeśli dziś jest podobne do wczoraj, a jutro będzie takie jak dziś, perspektywa ta przeraża i odbiera nadzieję. Umożliwia wybór czy zmusza do rezygnacji? Rozterki bohatera przenoszą się na widza. Jest on silnie zaangażowany w wydarzenia na scenie.